Artykuł sponsorowany.
Strategie marketingowe stanowią ważne ogniwo w kierunku rozwoju firmy. Odnoszą się do krótkoterminowych i dalekosiężnych celów oraz sposobów ich osiągania, a ponadto powinny być spójne z założeniami biznesowymi przedsiębiorstwa. Jak stworzyć strategię marketingową? O czym pamiętać i dlaczego jest taka ważna? Sprawdźmy!
Strategia marketingowa – definicja
Zgodnie z definicją P. Hingstona, strategia marketingowa oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, jakie przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Znaczenie pojęcia uzupełnia J. Atkorn, który mówi, że formułowanie strategii opiera się na procesie decyzyjnym i wytyczaniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązywania. W zakresie przedmiotowym strategii marketingowych, znajdują się takie elementy, jak:
- badanie szans i zagrożeń,
- ocena sytuacji rynkowej,
- weryfikacja rynku docelowego,
- dokonywanie wyboru instrumentów marketingu.
Czy strategie marketingowe są ważne?
Strategie zawierają ogólne wytyczne dla działań marketingowych, a ich opracowanie odgrywa bardzo istotną rolę w przypadku każdego biznesu, niezależnie od branży. Pozwala bowiem na sprawniejsze funkcjonowanie, docieranie do odbiorców i przede wszystkim zmierzanie ku obranemu kierunkowi rozwoju. Konsekwentnie realizowane działania marketingowe pozwalają na osiąganie lepszych rezultatów biznesowych, ale to właśnie strategia wyznacza drogę do realizacji reklamowych i sprzedażowych założeń – m.in. poprzez odpowiednio zaplanowaną kampanię.
Jak stworzyć strategię marketingową?
Dobra strategia marketingowa powinna bazować na najważniejszych wartościach firmy i skupiać się na tym, co oferuje. Ważne jest też, by zapewniała elastyczność i pozwalała na manewrowanie adekwatnie do bieżącej sytuacji i zmian, jakie następują w przedsiębiorstwie. Strategia marketingowa powinna wyeksponować najmocniejsze strony działalności, a zarazem pomóc w wykryciu i udoskonalaniu słabszych aspektów.