mężczyzna robi notatki

Księga znaku podstawowa i rozszerzona – czym się różnią?

Księga znaku stanowi swoistą instrukcję obsługi logo, czyli znaku firmowego. Każda firma powinna ją otrzymać wraz z zaakceptowanym przez siebie projektem logo. Jej posiadanie jest bowiem o tyle istotne, że księga znaku pomaga w prawidłowym korzystaniu ze znaku firmowego oraz pozwala uniknąć błędów, które mogą negatywnie odbić się na wizualnym odbiorze marki. Dokument ten występuje w dwóch wariantach – podstawowym i rozszerzonym.

Podstawowa księga znaku – co powinno się w niej znaleźć?

Podstawowa księga znaku jest zdecydowanie najczęściej wybieranym wariantem przez przedsiębiorców. Z zasady zawiera bowiem wszystkie najważniejsze informacje na temat prawidłowego korzystania z logo. Podstawowa księga znaku jest zbudowana z kilku części, z których każdy pełni istotną rolę w pracy ze znakiem firmowym. Jej posiadanie przydaje się we współpracy z profesjonalistami, którym firma będzie zlecała określone zadania związane z reprodukcją znaku firmowego. Księga znaku zazwyczaj rozpoczyna się od prezentacji logo, wyjaśnienia jego symboliki i genezy.

Następnie zaprezentowany zostaje podstawowy wariant logo, które umieszczone jest zwykle na białym, uniwersalnym tle oraz jego wersja alternatywna (pozioma lub pionowa) również na białym tle. Jeśli wersja podstawowa logo jest kolorowa, księga znaku prezentuje wariant czarno-biały lub jednokolorowy. W dokumencie znajdują się również dodatkowe wersje znaku firmowego, w tym warianty z dodatkową typografią, innymi informacjami lub wersjami. Księga znaku powinna zawierać także informacje na temat dozwolonych czcionek, wielkości pola ochronnego, kolorystyce oraz niedozwolonych reprodukcjach, czyli najczęściej popełnianych błędach podczas pracy z logo.

Rozszerzona księga znaku, czyli dodatkowe cenne informacje

Rozszerzona księga znaku zawiera wszystkie informacje znajdujące się w wariancie podstawowym, które są dodatkowo wzbogacone i uzupełnione m. in. o przykłady druków firmowych z prawidłowo umieszczonym na nich logo. Z zasady, rozszerzona księga znaku przydaje się dużym firmom, które pragną posiadać kompletną „instrukcję obsługi” swojego znaku firmowego wraz z gotowymi do reprodukcji przykładami materiałów reklamowych. Mniejsze firmy powinny natomiast z powodzeniem zadowolić się wersją podstawową, która i tak zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat znaku firmowego oraz prawidłowej pracy z nim.

Warto również zaznaczyć, że zawartość księgi znaku może być różna, w zależności od tego, kto ją opracowuje oraz jakich detali wymaga klient. Informacje w niej zawarte mogą być bowiem modyfikowane, rozszerzane i rozbudowywane w zgodzie z indywidualnymi potrzebami każdej firmy oraz oczekiwaniami klienta. Podczas tworzenia księgi znaku odpowiedzialny za jej realizację podmiot bierze również pod uwagę branżę, w której działa firma oraz jej specyfikę, stopień skomplikowania samego znaku firmowego oraz rozmiary firmy. Księga znaku bez względu na wszystko, powinna zawsze być dokumentem jasnym, czytelnym i w pełni zrozumiałym nawet dla osób, które niewiele wspólnego mają z zagadnieniami graficznymi.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close