Własna firma w Holandii to świetna opcja dla tych, którzy chcą zacząć pracę „na własny rachunek”. Szczególnie chętnie korzystają z niej zleceniodawcy z branży budowlanej, wykończeniowej, informatycznej, medycznej i innych. Warto rozróżnić działalność gospodarczą, czyli samozatrudnionych (w Holandii pod nazwą ZZP) od firm typu „spółka”. Warto też wiedzieć, że współpraca oparta na przedłużających się umowach o zlecenie dla ZZP nie zawsze jest możliwa, ponieważ w perspektywie czasu może zaistnieć podejrzenie o unikaniu stosunku pracy. Samozatrudnieni (osoby prowadzące działalność gospodarczą) muszą umieć udokumentować swoją niezależność i sprostać kryteriom samodzielnego przedsiębiorcy.
Jakie wymogi muszą spełnić ZZP?
Wymogi wobec samozatrudnionych obejmują m. in. minimalną liczbę przepracowanych godzin w skali roku; podejmowanie zleceń po niezaniżonych, a rynkowych stawkach godzinowych oraz wykazanie współpracy z większą liczbą zleceniodawców. Na wymogi takie można spojrzeć z innej strony: mobilizują do zdobycia większej ilości klientów, co pozytywnie wpływa na domowy budżet i sprawia, że własna firma w Holandii się rozwija.
Zastanawiasz się, od czego zacząć? Nie masz pojęcia, jakie formalności przed Tobą? Koniecznie zapoznaj się z dalszą częścią wpisu, gdzie znajdziesz zbiór pomocnych informacji!
Koszt założenia działalności gospodarczej (ZZP)
Koszty generowane są już na etapie zakładania własnej firmy w Holandii. Przede wszystkim należy skompletować wymaganą dokumentację. W przypadku polskich dokumentów konieczne jest ich przetłumaczenie na język niderlandzki lub angielski. Szacunkowy koszt takiej usługi wynosi 75 euro netto.
Kolejnym etapem jest rejestracja działalności we właściwym urzędzie. Przyszły przedsiębiorca uzyskuje zaświadczenie, które stanowi potwierdzenie zrealizowanego procesu. Przybliżony koszt znajduje się na poziomie 70 euro (51,95 € rejestracja, natomiast uzyskanie dokumentu potwierdzającego Uittreksel to koszt 15,80 €).
Warto pamiętać, że niektórzy mają problem ze swobodną komunikacją w obcym języku. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być skorzystanie ze wsparcia tłumacza. Koszt usługi uzależniony jest od wielu czynników – może on wynosić od 50-100 euro za godzinę.
Końcowym etapem jest uzyskanie numeru VAT (BTW), który stanowi potwierdzenie założenia działalności. Orientacyjny koszt wynosi 150 euro netto.
Nie można również zapomnieć o kosztach dodatkowych (np. związanych z dojazdem). Coraz więcej osób korzysta ze wparcia doświadczonych konsultantów – doradców podatkowych czy prawnych. Jest to skuteczny sposób na uniknięcie wielu nieprawidłowości. Należy mieć świadomość, że nawet drobne błędy znacząco opóźniają rejestrację firmy. Ponadto, zaświadczenia nie mogą być starsze niż miesiąc, a sprawy nie ułatwia fakt, że część z nich pochodzi z polskich urzędów.
Współpraca z wirtualnym biurem
Jak już wspomniano, proces założenia firmy w Holandii jest trudniejszy, niż mogłoby się wydawać. Osoby, które chcą uniknąć zbędnych problemów, powinny rozważyć współpracę z wirtualnym biurem. To spore udogodnienie dla tych, którzy nigdy wcześniej nie prowadzili biznesu w innych krajach (np. Niderlandach). Poprzez biuro wirtualne, klient otrzymuje kompleksowe wsparcie na każdym etapie rejestracji, może też w prosty sposób pozyskać informacje i potrzebne kontakty na każdym etapie prowadzenia działalności. Nie musi on korzystać z dodatkowych usług prawnych, administracyjnych czy rachunkowych na etapie zakładania firmy, ponieważ biuro wirtualne dysponuje taką wiedzą i doświadczeniem, co niesie za sobą oszczędność czasu i pieniędzy. Biuro wirtualne udostępnia też adres niezbędny do rejestracji firmy, sprawdza skompletowane dokumenty, asystuje w KvK (Kamer van Koophandel) podczas rejestracji firmy, a potem odbiera pod swoim adresem korespondencję przeznaczoną dla Klienta, informując go o takim fakcie.
Do prowadzenia działalności biznesowej i spraw administracyjnych z nią związanych potrzebne jest biuro księgowe. Biura takie łatwo można znaleźć z pomocą wyszukiwarek lub skorzystać ze sprawdzonych kontaktów np. biura wirtualnego. Biuro serwisowane chętnie się dzieli potrzebnymi kontaktami takimi jak kancelaria prawna czy biuro doradcy podatkowego. Jest to ogromnym udogodnieniem dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają jeszcze zbyt rozległej wiedzy z tego zakresu.
Koszty prowadzenia firmy w Holandii
Jednoosobowa działalność gospodarcza w Holandii może generować wysokie koszty, więc bardzo ważne jest, aby każda decyzja została dokładnie przemyślana. Nie zaleca się obcinania kosztów do minimum, gdyż w ten sposób można wiele ryzykować. Już na samym początku należy znaleźć godne zaufania biuro księgowe, które jest na czasie wszystkich zmian w prawie podatkowym oraz mówi w Twoim języku. Współpraca ze sprawdzonym księgowym zminimalizuje ryzyka ewentualnych domiarów podatkowych, które mogą być wysokie i bolesne. Średni koszt miesięczny usługi księgowej dla firmy jednoosobowej to 130-150 euro netto miesięcznie. Dodatkowo płatne jest przygotowanie prognoz podatkowych, a także innych usług księgowych, które nie wchodzą w skład pakietu. Z tego względu przed zawarciem umowy należy dobrze zrozumieć jej zakres.
Przedsiębiorca musi także posiadać ubezpieczenie firmowe. Najtańsze kosztuje około 15-20 euro miesięcznie, jednak nie jest to korzystne rozwiązanie dla tych, którzy działają w branży obciążonej ryzykiem wypadku podczas pracy lub ryzykiem wyrządzenia szkody innej stronie (np. szkody materialnej Klientowi). Nie można również zapomnieć o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym dla ZZP w Niderlandach. Z wykupienia tej polisy nie można zrezygnować. Jej utworzenie to koszt 120-150 euro. Miesięczna opłata wynosi około 130-150 euro.
Najlepiej, aby osoba posiadająca firmę w Holandii posiadała niderlandzki rachunek bankowy. Wtedy ma szanse na lepsze zlecenia, łatwiej też zdobywa zaufanie Klientów. Otwarcie rachunku w niderlandzkim banku dla osoby bez meldunku jest trudne, choć nie niemożliwe. Jeśli jednak nie zdecydujesz się na ten krok – dozwolone jest też korzystanie z prywatnego rachunku bankowego w Holandii lub walutowego np. z Polski. Utrzymanie rachunku bankowego w banku holenderskim kosztuje mniej więcej 15-20 euro na miesiąc.
Na koniec, przytaczamy przykładowy poziom wydatków miesięcznych związanych z abonamentem w biurze wirtualnym. Siedziba przedsiębiorstwa może znajdować się pod jego adresem. Miesięczna opłata wynosi wtedy około 120-140 euro netto.