Artykuł partnera.
W każdym przedsiębiorstwie ochrona własności intelektualnej powstającej w ramach jego działalności jest jedną z najważniejszych spraw. Jej zaniedbanie może doprowadzić m.in. do tego, że pod naszą działalność z łatwością podszyje się konkurencja. To z kolei dla każdego przedsiębiorcy może oznaczać nawet bankructwo. Warto o tym pamiętać zwłaszcza wówczas, gdy planuje się ekspansję na rynki zagraniczne, np. do Niemiec, a nawet jedynie promocję poza granicami Polski.
Jak chronić własność intelektualną w firmie?
Własność intelektualna obejmuje – mówiąc w największym skrócie – wszystkie wytwory działalności twórczej. Mogą to więc być utwory muzyczne, dzieła plastyczne czy literackie, a także wynalazki, wzory użytkowe bądź wzory przemysłowe. Ostatnia z tych kwestii ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców. Wynika to z faktu, że wzór przemysłowy to każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy. Chodzi tu przykładowo o opakowanie, kroje pisma, symbole graficzne. Jednak w zakresie tym nie mieszczą się programy komputerowe.
Prawo wzorów przemysłowych Niemcy należy do bardzo skomplikowanych dziedzin prawodawstwa. Nie zmienia to faktu, że nie zastrzeżenie swojego znaku towarowego czy też bezprawne posługiwanie się znakiem towarowym należącym do innego podmiotu może narazić przedsiębiorcę na bardzo poważne konsekwencje. I to nie tylko w Polsce. O prawie wzorów przemysłowych trzeba pamiętać, wyjeżdżając na zagraniczne targi, a zwłaszcza gdy planuje się ekspansję biznesową za granicę. Dobrym przykładem może tu być Republika Federalna Niemiec.
Ochrona za granicą – o tym trzeba pamiętać
Jednym z największych i najważniejszych partnerów gospodarczych Polski są Niemcy. Stąd wielu przedsiębiorców z Polski działa u naszego zachodniego sąsiada, analizuje możliwości wkroczenia na ten rynek, a przynajmniej wyjeżdża na targi organizowane przez tamtejsze centra wystawiennicze. Tymczasem – o czym niestety niekiedy się zapomina – prawo wzorów przemysłowych w Niemczech jest surowe i skrupulatnie przestrzegane i podlega mu każdy, kto znajdzie się na terytorium Republiki Federalnej.
Z tego względu nawet przed wyjazdem na targi – nie mówiąc już o pełnoskalowej działalności gospodarczej – należy załatwić formalności wynikające z niemieckiego prawa własności przemysłowej. W pierwszej kolejności trzeba dokonać stosownej rejestracji znaku towarowego w jednym z następujących urzędów: Urzędzie Patentowym Niemiec; Europejskim Urzędzie Patentowym; Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego lub w Word Intellectual Property Organisation. Oczywiście zawsze należy skontrolować, czy znak towarowy, który mamy zamiar wykorzystać, nie jest już zajęty.
Dobry prawnik na wagę złota
Skala problemów i wyzwań, z jakimi wiąże się stosowanie prawa własności przemysłowej w Niemczech, jest tak duża, że każdy przedsiębiorca zainteresowany tamtejszym rynkiem powinien rozważyć skorzystanie z pomocy specjalistycznej kancelarii, posiadającej doświadczenie w załatwianiu omawianych tu spraw. Szansa na to, że firma samodzielnie poradzi sobie z tymi zagadnieniami, nie jest duża, a ryzyko – niezwykle kosztownego – błędu ogromne.