Zastanawiasz się, jakie łożysko sprawdzi się w Twojej aplikacji? Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie, musisz zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat wspomnianych komponentów. Zatem czym są łożyska toczne?
Niewątpliwie najpopularniejszą grupą łożysk są modele toczne. Uniwersalnym i często wybieranym rozwiązaniem są łożyska kulkowe, ale okazuje się, że nie w każdych aplikacjach się sprawdzają. Dlatego kilkadziesiąt lat temu zaprojektowano inne odmiany łożysk. Aby mieć pewność, że kupujesz najbardziej dopasowane rozwiązanie dla siebie, koniecznie poznaj charakterystykę poszczególnych wariantów łożysk.
Co to jest łożysko toczne?
Standardowe łożyska toczne to elementy maszyn i urządzeń, składające się z dwóch pierścieni, koszyka i elementów tocznych. Montuje się je na wałach w oprawach, dzięki czemu wspomniane części nie ścierają się o siebie nawzajem i tym samym nie zużywają się za szybko. Mniejsze tarcie korzystnie wpływa także na zużycie energii, nierzadko znacząco zmniejszając ten poziom.
Gdybyśmy natomiast nie montowali łożyska tocznego na wale i w oprawie, wtedy te dwa elementy ocierałyby się o siebie nawzajem, szybko niszczejąc i zużywając się. Taka sytuacja powodowałaby także większe straty energii. Ponadto wał mógłby w każdej chwili wypaść, ponieważ podczas pracy w oprawie bez łożyska ścieranie się materiałów powodowałoby systematyczne powiększanie się otworu. Dodatkowo takie rozwiązanie jest dużo głośniejsze od systemu, w którym między wałem a oprawą montujemy odpowiednio dobrane łożysko toczne.
Jak zbudowane jest łożysko toczne?
Jak już wspominaliśmy, łożyska toczne składają się z dwóch pierścieni. Jest to pierścień zewnętrzny oraz wewnętrzny. Ten pierwszy montuje się w oprawie, drugi zaś mocujemy na wale. Pierścienie wyposaża się zwykle w bieżnie, po których toczą się elementy toczne. W przypadku elementów tocznych należy pamiętać, że te produkuje się w różnych kształtach. Najpopularniejszym podziałem łożysk tocznych jest ten, który właśnie skupia się na kształcie wspomnianych elementów. I biorąc to pod uwagę, wyróżniamy następujące modele:
- łożyska kulkowe,
- łożysko stożkowe,
- łożyska walcowe,
- łożysko igiełkowe,
- łożyska baryłkowe.
Każda powyższa kategoria składa się oczywiście z różnych odmian łożysk – na przykład komponenty jednorzędowe, wielorzędowe, wzdłużne, skośne, poprzeczne czy wahliwe. Na rynku dostępne są także rozwiązania specjalne, takie jak łożyska igiełkowe pozbawione wewnętrznego pierścienia swobodnego. To sprawia, że od standardowych modeli igiełkowych mogą różnić się pewnymi parametrami. Dlatego przed zakupem należy zwrócić szczególną uwagę na właściwości wszystkich dostępnych, interesujących nas rozwiązań.
Warto w tej sytuacji ściągnąć katalog łożysk danego producenta. W broszurach tego rodzaju udostępnia się kompletne informacje na temat produktów. Firmy w katalogach podają również dane na temat wariantów, w jakich produkują wybrane łożyska.
Co dają elementy toczne?
Zastanawiasz się, dlaczego elementy toczne są tak ważną częścią łożyska? Otóż skutecznie obniżają tarcie, co z kolei wiąże się ze zmniejszeniem energii, która potrzebna jest do rozruchu oraz utrzymania pracy komponentu. To oczywiście korzystnie wpływa na wydajność i efektywność danej maszyny czy urządzenia przemysłowego.
Inne podziały łożysk
Wyżej wspominaliśmy, że łożyska toczne dostępne są także w innych wariantach, na przykład jako modele wahliwe czy skośne. Wiąże się to z pewnymi parametrami komponentów. I tym samym biorąc pod uwagę zdolność wzajemnego wychylania się zamontowanych w łożysku pierścieni, wyróżniamy produkty zwykłe, samonastawne i wahliwe. Te ostatnie doskonale sprawdzają się w aplikacjach, w których wymaga się od nich skuteczności przy kompensowaniu niewspółosiowości wałów.
Ze względu na kierunek sił łożyska toczne dzieli się na komponenty poprzeczne (promieniowe), wzdłużne (osiowe) oraz skośne (poprzeczno-wzdłużne). Biorąc pod uwagę ilość rzędów, wyszczególnia się modele jedno-, dwu- lub wielorzędowe.
Jaki smar do łożysk stożkowych?
Do smarowania komponentów tocznych poleca się smary plastyczne lub oleje. Typ smarowania najczęściej zdeterminowany jest przez budowę urządzenia – dokładniej przez łożyskowe węzły oraz przez warunki pracy tytułowych elementów. Pod uwagę bierze się między innymi rodzaj obciążenia, prędkość obrotową czy temperaturę.
Niekiedy smary plastyczne nie są wystarczająco dobrym wyborem dla danej aplikacji, ponieważ nie spełniają jej wymagań. W takiej sytuacji warto wybrać oleje. Do zalet „olejowego” rozwiązania zalicza się także to, że lepiej radzą sobie przy wysokich prędkościach granicznych i równie dużych obciążeniach. To sprawia, że mogą okazać się lepszym wyborem w przypadku łożysk stożkowych.
Czym smarować łożyska kulkowe?
Dla łożysk kulkowych poleca się przede wszystkim smary plastyczne. Jednakże podobnie jak w przypadku modeli stożkowych, również i tu musimy wziąć pod uwagę warunki pracy, by zdecydować, jaki smar będzie optymalny. Również istotne jest, by wybrać odpowiednią metodę smarowania i określić, w jakich odstępach czasowych środek smarny należy uzupełniać. Pamiętaj, że smary plastyczne nieco gorzej radzą sobie tam, gdzie łożyska pracują przy bardzo wysokich prędkościach. Często są równie mniej odporne na podwyższone temperatury w przeciwieństwie do olejów.
Bez względu na to, czy interesują Cię łożyska Warszawa czy łożyska Wrocław> sprawdź oferty internetowych hurtowni technicznych. Zwykle w sklepach tego rodzaju dostępne są rozbudowane oferty, obejmujące zarówno tanie łożyska, jak i specjalne rozwiązania. W przypadku problemów z wybraniem optymalnego komponentu możesz zwrócić się do specjalistów. Warto skorzystać z pomocy eksperta, by mieć pewność, że ostatecznie zamontujesz najbardziej dopasowane łożysko toczne do Twojej aplikacji. Dodatkowo realizacja zamówień jest bardzo szybka – dziś produkt otrzymujesz nawet w ciągu 24 godzin, bez względu na to, gdzie mieszkasz i gdzie znajduje się magazyn sklepu.