W 2022 roku, telekomunikacja jest jednym z obszarów działalności firmy, w którym z powodzeniem można szukać oszczędności. Wymaga to tylko analizy wykorzystania telefonów w firmie, której wynik pozwoli nam wydawać pieniądze tylko na naprawdę niezbędne usługi.
Takie oszczędności są możliwe z telefonią VoIP i wirtualną centralą telefoniczną, które pozwolą na budowę systemu dostosowanego do potrzeb poszczególnych pracowników.
Możemy wyróżnić następujące obszary, w których wirtualna centrala i technologia VoIP pozwalają uzyskać oszczędności:
- Koszty połączeń i koszty stałe stanowiska: 80% połączeń w firmach to rozmowy przychodzące. Natomiast olbrzymią większość połączeń wychodzących generują określone działy – najczęściej jest to sprzedaż i obsługa klientów (chociaż i one coraz częściej zorientowane są na uzyskiwanie połączeń niż ich wykonywanie). Wniosek jest prosty: nie każdy pracownik potrzebuje płaskiej taryfy z nielimitowanymi rozmowami, gdyż większość osób ich po prostu nigdy nie wykorzysta. Z punktu widzenia firmy budującej system telekomunikacyjny, priorytetem jest po prostu umożliwienie każdemu pracownikowi przede wszystkim odbierania połączeń. Dodatkowe funkcje, pakiety minut można zakupić dla konkretnego zespołu.
- Koszty sprzętu: z telefonii VoIP można korzystać na komputerze, smartfonie lub tablecie z pomocą odpowiedniego oprogramowania (softphone: program do dzwonienia), często darmowego. Na rynku istnieje też duży wybór telefonów VoIP, przewodowych i bezprzewodowych. Nawet jeżeli firma zainwestuje w taki sprzęt, to tak czy owak bilans wydatków będzie konkurencyjny względem wyposażenia wszystkich pracowników w smartfony. Większość oprogramowania jest darmowa (opłaty mogą być pobierane jedynie za funkcje wykorzystywane przez pracowników call center / contact center). Nowoczesne kodeki powodują, że jakość rozmów jest doskonała nawet z darmowego programu zainstalowanego na PC i łączności przez WiFi (w przypadku komunikacji bezprzewodowej, generalnie stabilniejszą jakość rozmów mogą dać urządzenia funkcjonujące w standardzie DECT).
Reasumując, jeżeli firma chce ograniczyć wydatki na telekomunikację, to bez problemu może to zrobić. Nie można też ignorować oszczędności płynących z tego, że centralka telefoniczna daje firmie całkowitą kontrolę nad systemem telekomunikacyjnym, co pozwala na różnego rodzaju optymalizacje kosztowe, możliwe dzięki zaawansowanym raportom.